Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen ’23–’27

Subsidieregeling 

Graag informeert Zero Emission Services u over de publicatie van de gewijzigde subsidieregeling ‘Elektrificatie van binnenvaartschepen ’23–’27’, opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en uitgevoerd door het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB).

Deze regeling is mede tot stand gekomen dankzij ZES’ Nationaal Groeifonds-aanvraag ter ondersteuning van de elektrificatie van de binnenvaart. De regeling stimuleert de transitie naar duurzame, emissievrije scheepvaart in lijn met de open-access laadinfrastructuur en de inzet van verwisselbare energiecontainers (ZESpacks) die ZES uitrolt.

Belangrijkste Veranderingen

Financiële cap

De subsidie bedraagt maximaal 40% van de in aanmerking komende kosten, met een plafond van:

€550.000 per nieuw te bouwen of reeds (deels) elektrisch aangedreven vaartuig
€750.000 per vaartuig met conventionele verbrandingsmotoren

Emissielabel

Binnen twee weken na een volledig kalenderjaar varen binnen het NGF-project vraagt de subsidieontvanger een emissielabel aan bij de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart.

Het vereiste label is B2 voor schepen die voldoen aan Stage V-normen
Minimaal B3 voor schepen die daar niet aan voldoen
De eerdere verplichting tot label A0 per 1 juli 2026 is komen te vervallen

Aanvraagtermijnen

2025: Vanaf 1 september t/m 15 oktober

2026: Vanaf 15 januari t/m 15 maart

Aanvragen

Powering clean corridors.