Binnenvaartschepen hebben een vermogen variërend van 500 tot 1000 kW. Met behulp van een ZESpack van 2600 kWh kan een binnenvaartschip 2 tot 6 uur varen; met 2 ZESpacks aan boord kan een afstand van 60 tot 120 km afgelegd worden. En dat Zero Emissie: de batterijcontainers worden geladen met groene energie en de elektrische aandrijflijn op het schip zorgt ervoor dat er geen CO2, stikstof en fijnstof wordt uitgestoten. Daarbij produceert een ZES schip vrijwel geen geluid.
Control systemen in de container en aan boord zorgen er voor dat batterijen niet overbelast kunnen worden. Koelsystemen zorgen ervoor dat de temperatuur constant blijft in de container. De container zelf is brandveilig door onder andere isolatie en is uitgerust met blus- en veiligheidssystemen. Zelfs als er buiten brand is blijft de container veilig!
Bekijk hieronder de uitleg over het fire protection system van de ZESpack.
De ZESpack voor deze toepassing gaat gegarandeerd 10 jaar mee. Na 10 jaar is de capaciteit van de batterijen met ongeveer 20 % teruggelopen. Hiermee zijn er volop andere toepassingen die gebruik voor nog eens 10 jaar mogelijk maken. Aan het eind van de levensduur zijn de materialen terug te winnen en voor hergebruik geschikt te maken. Door de lange levensduur van de ZESpack levert het systeem veel meer emissiebesparing op dan het kost om de batterijen te bouwen.
Op het moment dat de batterijcontainers niet aan boord van een schip staan, kunnen ze worden ingezet om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Netstabilisatie, de balans tussen vraag en aanbod, is essentieel voor een betrouwbaar elektriciteitsnet. In de toekomst zal het elektriciteitsaanbod meer fluctueren doordat we meer gebruik gaan maken van zonnepalen en windmolens en minder van elektriciteitscentrales. Het bewaken van de netstabiliteit zal dan steeds vaker bij kleine middelen komen te liggen. Bijvoorbeeld bij batterijen, boilers en warmtepompen. Daarnaast kunnen ZESpacks ingezet worden om te voorzien in een tijdelijke vraag naar elektriciteit: bijvoorbeeld evenementen of op een bouwplaats, of om schepen te voorzien van walstroom.
Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren. De laadstations worden ontworpen zodat de synergiën met andere technologieën zoals waterstof mogelijk is. Schipeigenaren leggen zich dus niet vast op één techniek.